وبلاگ جوانی

امام خامنه ای: یقیناً زبده‌ی جوانان کشور، جوانان دانش‌آموز ، دانشجویان و طلاب علوم دینی‌اند

وبلاگ جوانی

امام خامنه ای: یقیناً زبده‌ی جوانان کشور، جوانان دانش‌آموز ، دانشجویان و طلاب علوم دینی‌اند

وبلاگ جوانی

جوانی محفلی صمیمی برای حرف‌های خودمانی جوان‌هاست. نوجوانی و جوانی دوران مهمی است که بسیاری از موفقیت‌های مهم زندگی در این دوران به دست می‌آید و انتخاب‌های مهم در این دوران انجام می‌شود. در این وبلاگ برای همه جوان‌ها حرف دارم و می‌خواهم حرف همه را بشنوم. از بچه دبیرستانی‌ها تا دانشجوها و حتی آن‌هایی که طلبه هستند. این‌جا وبلاگ جوانی است و من هم یک جوانم.

پیام های کوتاه
آخرین نظرات
نویسندگان

چرا مسائل خصوصی پیامبر در قرآن آمده

يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۳۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا مسائل خصوصی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در قرآن آمده

     

چندی پیش یکی از وبلاگ نویسان خارج نشین که در سرتاسر وبلاگ خود به طرح شبهات و اهانت به مقدسات اسلام و نظام اسلامی پرداخته است در تازه ترین پست خود با انتشار تصویری موهون از پیامبر مقدس اسلام سوالی درباره بیان مسائل جنسی پیامبر در قرآن مطرح کرده بود و نوشته بود: چگونه این آیات می‌تواند مقدس باشد. البته سوال از محتوای آیه 51 سوره احزاب را افراد متعددی در بسیاری از پایگاه‌های پاسخگویی به سوالات دینی پرسیده و مطرح کرده اند و در جای خود به آن پاسخ مناسب داده شده لکن ما در اینجا قصد داریم با آوردن متن این نوشتار از دید خود به آن پاسخ دهیم. به همین منظور متن نوشتار و پاسخ آن در ادامه می‌آید.

 

متن نوشتار: چرا آیه ای که در مورد مسایل جنسی محمد است، مقدس شمرده می شود؟/ این کتاب آسمانی است یا دفترچه ثبت اتفاقات اتاق خواب محمد؟

می دانیم که مسلمانان ، قرآن را کتاب مقدس و تمام آیات آنرا آسمانی می دانند. سوالی که برای من پیش آمده ، این است که چگونه ممکن است مسایل اتاق خواب یک نفر در 1400 سال پیش ، هنوز برای عده ای مقدس باشد ؟!

آیا 51 سوره احزاب را در زیر آورده ام، براستی کجای این آیه مقدس است ؟! این آیه آسمانی(!) درباره این صحبت می کند که محمد آیا اجازه دارد نوبت زنانش را عوض کند یا نه ! همانطوری که می دانید محمد، غیر از بچه بازی، زنباره نیز بوده است و تعداد زیادی زن داشته است ، تمام مسلمانان طبق دستور الله موظف هستند که عدالت را بین زنان خود رعایت کنند، اما الله در این آیه ، محمد را از این کار مستثنی می کند و می گوید تو می توانی نوبت زنان را عوض کنی و پیش هر کدام که دوست داشتی بخوابی !

یکی از مسلمین عزیز ، برای من توضیح بدهد ، مساله تماس جنسی محمد در 1400 سال پیش، چرا و چگونه مقدس است ؟!

تُرْجِی مَن تَشَاء مِنْهُنَّ وَتُؤْوِی إِلَیْکَ مَن تَشَاء وَمَنِ ابْتَغَیْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکَ ذَلِکَ أَدْنَى أَن تَقَرَّ أَعْیُنُهُنَّ وَلَا یَحْزَنَّ وَیَرْضَیْنَ بِمَا آتَیْتَهُنَّ کُلُّهُنَّ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی قُلُوبِکُمْ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَلِیمًا ﴿احزاب - ۵۱﴾

(موعد) هر یک از همسرانت را بخواهی می‏توانی بتاخیر اندازی و هر کدام را بخواهی نزد خود جای دهی، و هر گاه بعضی از آنها را که بر کنار ساخته‏ای بخواهی نزد خود جای دهی گناهی بر تو نیست این حکم الهی برای روشنی چشم آنها و اینکه غمگین نباشند و به آنچه در اختیار همه آنان می‏گذاری راضی شوند نزدیکتر است و خدا آنچه را در قلوب شما است می‏داند و خداوند از همه اعمال و مصالح بندگان با خبر است و در عین حال حلیم است و در کیفر آنها عجله نمی‏کند(ترجمه مکارم)

چند موضوع در این سوال وجود داشت که با طرح سه پاسخ به بیان آنها پرداخته و دلیل آمدن چنین آیاتی را در قرآن کریم برای خوانندگان عزیز بیان خواهیم کرد.

پاسخ اول: اولین چیزی که در این سوال مهم و مورد توجه است آنکه طراح سوال دلیل مقدس یا نا مقدس بودن کتاب را آیه ای عنوان می کند که به زعم وی به بیان مسائل جنسی و خصوصی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اختصاص یافته است. بنابراین لازم است روشن کنیم که آیا قداست قرآن به مفاهیمی است که در آن بیان شده یا مقدس بودن آن بخاطر وحی بودن آن و پشتوانه ی نزول آن است؟ اگر بخواهیم قداست را به مفاهیم و مصادیق آیات و کلمات بدانیم لازم است همین اشکال را در مورد آوردن نام ابولهب در قرآن هم بیان کنیم و بپرسیم چگونه ممکن است که نام فردی معاند و مخالف از کفار که به حکم اسلام نجس العین هم هستند در قرآن بیان شده است؟ پاسخ آنکه مقدس بودن قرآن بعنوان کتاب الهی وابسته به مفاهیم و معانی نیستند و مقدس بودن آن بخاطر این است که این کتاب کلام پروردگار است و از طریق امین وحی نبی مکرم اسلام به دست مسلمانان رسیده تا راه سعادت خویش را در آن جویا شوند.

پاسخ دوم: باید دانست قرآن کتاب هدایت است و از سوی عادل و حکیم مطلق برای هدایت بشریت فرستاده شده است. بنابراین حکمت آفریدگار و عدالت وی اقتضا می‌کند که هرآنچه در آن آمده تذکری باشد تا مردمان را به سوی حق تعالی راهنمایی نموده و طریق سلوک به سوی او را نشان دهد. بنابراین هرآنچه در این کتاب آمده حتما برای هدایت بشریت و قرار دادن وی در مسیر سعادت نازل شده و این مهم در هیچ بخشی از این کتاب شریف مورد غفلت قرار نگرفته چنان که دلیل آمدن آیه شریفه مورد قصد نیز در قالب پاسخ سوم بیان خواهد شد.

پاسخ سوم: همان طور که در جای خود اثبات شده قول و فعل و تقریر پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) حجت است و عمل به آن واجب. یعنی هرچه که ایشان بگویند و هرآنچه عمل کنند و هرآنچه در مقابل ایشان انجام شده باشد و ایشان سکوت نموده و اعتراضی به آن ننموده باشند همان چیزی است که مسلمین بایستی مطابق آن عمل کنند تا رستگار شوند. حال آنکه برخی از این امور مخصوص مقام پیامبر است و به ایشان به طور انحصاری اعطاء شده تا بیانگر مقام و جایگاه والای آن حضرت باشد. پس برعهده قرآن است تا این استثنائات را بیان فرماید تا مسلمانان متوجه باشند این امر از اموری نیست که بتوانند در آن از پیامبر تقلید کنند و اختصاص با مقام و جایگاه ایشان دارد. مسلمانان مطابق آنچه اسلام به ایشان دستور داده در صورتی که بیش از یک زن داشته باشند می بایست در همبستر شدن با ابشان عدالت و نوبت را رعایت کنند و برای هر کدام به طور مساوی سهمی قرار دهند حال آنکه پیامبر از این حکم استثناء شده اند و قرآن این موضوع را متذکر می شود تا مبادا مسلمین هم بخواهند چنین عمل کنند. به هرحال باید متوجه بود که مسلمین با زنان خود از حیث مقام مساوی هستند لکن میان پیامبر که مقام ایشان مقام نبوت است با زنان ایشان که انسان های عادی هستند تفاوت آشکار وجود دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی